Wezwanie pomocy medycznej

Lekarz rodzinny, ośrodek zdrowia

Jeśli źle się czujesz, masz wahania ciśnienia, gorączkę, coś cię boli, masz długotrwałą biegunkę, nietypowe wymioty, skaleczyłeś się lub doszło do drobnego urazu (drobna rana, stłuczenie), udaj się do ośrodka zdrowia lub wezwij lekarza rodzinnego.

Izba przyjęć

W razie podejrzenia groźniejszych przypadków sam zgłoś się na Izbę Przyjęć do najbliższego szpitala.

Pogotowie ratunkowe

Pogotowie ratunkowe wzywaj wyłącznie w przypadkach nagłych zdarzeń i bezpośredniego zagrożenia życia i zdrowia. Ratownictwo Medyczne zajmuje się szybką pomocą doraźną w stanach bezpośredniego zagrożenia życia i zdrowia poszkodowanego.

Do nagłych zdarzeń zalicza się:

  • wypadki (drogowe, w miejscu pracy, w domu);
  • urazy (np. amputacja, złamania);
  • oparzenia (te rozległe lub okolic twarzy, dróg oddechowych oraz okolic intymnych);
  • zatrucia (np. chemiczne, pokarmowe lub te celowe);
  • omdlenia, atak drgawek;
  • nagłe pogorszenie stanu zdrowia (osoba nie reaguje, prawidłowo nie oddycha, gwałtownie krwawi, jest blada i/lub spocona);
  • ciąża (nagłe bóle brzucha, krwawienie);
  • poród (kiedy odeszły wody płodowe).

Będąc świadkiem takich sytuacji/zdarzeń niezwłocznie wezwij pogotowie ratunkowe
999 lub 112

Rozmowa z dyspozytorem

Szybkie i dokładne poinformowanie dyspozytora medycznego o zaistniałym zdarzeniu ma wpływ na czas jak i sprawniejsze udzielenie pomocy osobie poszkodowanej.

Dyspozytor musi być poinformowany szczegółowo o rodzaju zdarzenia, wówczas będzie mógł podjąć decyzję o wysłaniu odpowiedniego zespołu.

Wzywając pogotowie należy podać dyspozytorowi:

  • miejsce zdarzenia (adres, okolica, punkty orientacyjne);
  • dane wzywającego (nazwisko i nr telefonu);
  • co się dzieje z poszkodowanym;
  • dane poszkodowanego (wiek, płeć, itp.).

Dyspozytor sam zada Ci pytania, na które należy odpowiadać. W razie wypadku wywiad może być poszerzony o następujące pytania:

  • gdzie się zdarzył wypadek (określić w miarę precyzyjnie miejsce, charakterystyczny punkt odniesienia);
  • rodzaj wypadku;
  • ilu jest poszkodowanych;
  • jakie są uszkodzenia ciała;


Uwaga! Duża ilość fałszywych wezwań spowodowała ostrożność przy przyjmowaniu wezwań. Dlatego nie należy się denerwować, gdy dyspozytor chce uzyskać szczegółowe informacje o osobie wzywającej.

Zachowaj spokój, nie krzycz i nie poganiaj dyspozytora.

Pamiętaj, stosuj się do poleceń twojego rozmówcy i nigdy jako pierwszy nie odkładaj słuchawki. Postępowanie zgodne ze wskazówkami dyspozytora pogotowia ratunkowego przyśpieszy pomoc dla poszkodowanego.

do góry